Nu al actie voor de Kom In Actie-site

Het is juli 2011 en dus zijn we al weer een dikke twee maanden bezig met het voorbereiden van Serious Request 2011. Want het bouwen van sites kost nu eenmaal heel veel tijd. Terwijl de rest van het 3FM-team volop in de festivals zit, ben ik in gedachten al in december. De eerste stap is een nieuwe Kom In Actie-site.

De Kom In Actie-site is ooit ontstaan omdat de SR-mailbox ontplofte door het aantal mailtjes van luisteraars en goedwillenden die graag actie wilden voeren om geld in te zamelen voor de stille ramp.

Duizenden waren het in 2006. De beide stagiairs die de mailbox beheerden konden het gewoonweg niet meer aan. Met als gevolg dat we mooie initiatieven geen aandacht konden geven en ook donaties mis liepen. Zonde.

Dat moest dus anders. En daarom ontstond in 2007 de eerste versie van de KIA, de Kom In Actie-site. Hier konden mensen hun eigen initiatief aanmelden en vervolgens hun vrienden, familie, collega’s uitnodigen om op hun actie te doneren.

Dat mes sneed zo mooi aan meerdere kanten:
1. Er bleven geen initiatieven meer in de overvolle mailbox steken.
2. De ‘actievoerders’ maakten door het benaderen van hun vrienden meteen reclame voor Serious Request.
3. Aan de achterkant kon de redactie door alle acties grasduinen om op de mooiste, meest bijzondere meteen een radio- of tv-verslaggever af te sturen. Deze ‘user generated content’ is een belangrijk element in de uitzending.

Elk jaar leren we weer dingen bij en komen er nieuwe ideeen. Zo hebben we gemerkt dat er vier gebruikersgroepen te definieren zijn. A. De particulieren. B. De scholieren en studenten. C. Bedrijven en verenigingen en D. Bands en artiesten. Ook leerden we dat per editie met name de lokale bevolking en bedrijven in de regio als eersten heel actief wordt met het bedenken van acties. En een actievoerder wil vaak graag meteen de inmiddels bekende ‘donatiebox’ bestellen.

Goed. In 2011 stoppen we al die ervaringen in de nieuw te maken Kom In Actie-site. We hebben ook goed gekeken naar de site van Red Nose Day van de BBC. En als alles dan goed gaat is er een softlaunch in augustus en zal de officiele Kom In Actie Kick Off in september Leiden plaatsvinden. Daar zijn ze al druk bezig, zo begrepen we van de gemeente.

Reden te meer voor ons om keihard in actie te blijven voor de KIA-site.

Dit bericht werd geplaatst in Sitemanagement met tags , door Kris Sloot . Bookmark de permalink .

Over Kris Sloot

Manager Online bij 3FM sinds 2008. En daarmee verantwoordelijk voor alle online uitingen van 3FM. Daarvoor product manager voor 3FM (en Radio 2). Al sinds begin van Serious Request, in 2004, betrokken bij het project. In 2010 de initiator van '3FM social radio'. In 2012 begonnen met uitrol user generated content via 3FM-app. In dit blog vertel ik over de online projecten die lopen bij 3FM.

Reacties zijn gesloten.